Ett litet inlägg om snö!

När klockan ringde i morse blev jag arg, väldigt arg, vem var idioten som hade ställt klockan på väckning alldeles för tidigt? Efter att ha använt några mindre väl valda ord upptäckte jag att klockan inte alls ringde för tidigt, att ingen hade ställt klockan fel, klockan var halv åtta och jag skulle upp. Jag samlade mod och tvingade mig själv att med alla mina krafter försöka resa mig, komma över sängkanten och sedan ställa mig upp på golvet, mycket smärtsamt och komplicerat.

Efter några minuter av försök att vakna upptäckte jag när jag kollade ut genom fönstret att det snöade, snöade mycket! Jag vaknade genast till liv och glömde helt bort att det fortfarande var natt (typ) och skuttade ner i köket där jag glatt utbrister "vilken underbar morgon" till mina kära familjemedlemar.

Vad funderar vi på idag då? Idag funderar vi på snö!

Första timmen i 2-3:an tillbringade vi med att gå igenom veckan, vad skulle barnen skriva i veckobladet som skulle hem till föräldrarna? Sen gick vi igenom de obligatoriska snöreglerna. Jag stod i bakgrunden och iaktog barnen medans Margareta predikade om det där vita som låg på marken. Jag skrattade lite tyst för mig själv och det syntest å himla tydligt vad som skulle ske på den kommande rasten.
 
Jag menar i klassrummet med ca 13 barn fanns alla olika roller, där fanns de som inte lyssnade alls på reglarna, eftersom de ändå skulle leka i sandlådan eller byta pokémonkort och struntade i snön. Sen fanns där de som lyssnade och var med och komenterade men som så snart vi bytat ämne skulle glömma dessa regler och göra precis som de ville. Sen satt de som seriöst ville ha snöbollskrig efter reglerna. Sen fanns ju självklart den bestämda tjejen som memorerade allt Margareta sa för att hon skulle kunna gå runt på skolan och skälla på de som inte föjlde reglerna. 

Jag fick anstränga mig från att inte sucka ljudligt eller kommentera de heliga reglerna. Men seriöst, man kan ju inte ha snöbollsregler, det fattar ju alla.  

1. Man får bara kasta snö på fotbollsplanen.  Hur onödig är inte den reglen? Alla vet ju att det inte är kul att kasta snö på fotbollsplanen eftersom alla vill att man ska kasta på dem, det roliga är ju att kasta på de som inte vill och inte är beredda. Sen är det bara fegisarna som kastar snö på fotbollsplanen, ni vet de som står utanför planen, kramar en snöboll och väljer ut ett offer, springer in och kastar och snabbt vänder och springer ut och gömmer sig.

2.
Man får inte mulas. Hallå, är det ens lönt att ha snöbollskrig om man inte får mulas? Hur ska en tjej som jag klara mig? Jag kan inte kasta långt och hårt, inte träffa heller för den delen. 

3.
Man får inte kasta snö mot byggnaderna. Man undrar ju om det var brist på fantasi hos de smarta lärarna som skrev dessa regler. Som om lite snö skulle vara farligt för det röda teglet? Och om man nu skulle råka träffa ett litet fönster, skulle världen gå under då?

4. Man får inte kasta snöbollar med is eller sten. Som om någon kollar igenom sina snöbollar så att de inte innehåller något annat än just snö innan man kastar?

5. Man får inte kasta gula snöbollar. Den ända reglen som är värd att följa.

Som ni kan förstå var Hanna ganska lättade när hon var tvungen att förbereda en gympalektion den ena rasten och satt och drack kaffe i soffan och disskuterade tvättmaskiner mer Christian den andra, jag menar om någon unge hade kastat snö på mig hade jag ju varit tvungen att ge igen, och jag har inga planer på att följa snöreglerna. Jag tror inte att fröknarna hade uppskattat om något barn kommit gråtandes in och det hade varit mitt fel, eller om jag hade kommit gråtandes in och skyllt på något barn.

Självklart händer det olyckor trots att man gått igenom reglerna. En pojke i klassen råkade (vet inte vad hans "råkade" innebar) slå till en flicka i förskoleklassen med en stjärtlapp över ögat så att hon började blöda. Efter att han hade sagt förlåt kom det fram att det hade hänt mer på rasten. Pojken i fråga hade nämligen råkat (råkat??) kasta ut en annan stjärtlapp på vägen. Flickorna och fröknarna var märkbart arga över detta. Det hela slutar med att pojken och praktikant Hanna får ge sig ut och leta. Det visar sig att pojken lyckats kasta stjärtlappen längre än vad praktikant Hanna trodde. Den har nämligen hamnat mitt på 24:an, den stora vägen och inte den lilla som ligger bredvid skolan. Just vid denna tidpunkt visar det sig att många bilar tyckte det var kul att passera, så vi får vänta ett tag innan praktikant Hanna får springa ut och hämta den stackars ensamma pulkan. Allt frid och fröjd.  

En annan fundering, varför döpa någonting till "stjärtlapp"? Räcker det inte med pulka? Men jag måste erkänna att jag tycker att det ser ganska kul ut när massa barn åker "stjärtlapp" nerför en backe som är mer grön än vit.

Jag vill ha mer snö, så mkt att man inte ser marken. Jag vill åka pulka, ha snöbollskrig utan regler och dricka varm choklad.

Ska snart till det soliga Båstad och träffa en massa söta tjejer! Det kommer bli så himla mys, vi ska bjuda på tacos och låna varandras kepsar!

Puss på er som orkat läsa<3


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0